Koncepce rozvoje výzkumu a vývoje SÚJB

Koncepce rozvoje výzkumu a vývoje v oblasti působnosti Státního úřadu pro jadernou bezpečnost

Koncepce rozvoje výzkumu a vývoje (VaV) v oblasti působnosti Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) je předkládána dle bodu II.1. usnesení vlády ČR č. 5 ze dne 7. ledna 2004 k Národní politice výzkumu a vývoje ČR na léta 2004-2008. Dokument vychází ze Střednědobé koncepce VaV resortu SÚJB na léta 2002-2005 s výhledem do roku 2010, předané MŠMT v lednu 2002, a je částečně restrukturalizovaným výtahem z programu "Výzkum a vývoj pro potřeby Státního úřadu pro jadernou bezpečnost jako státního orgánu dozoru a státní správy v oblastech jaderné bezpečnosti, radiační ochrany a kontroly dodržování zákazu nakládání s chemickými a biologickými zbraněmi", který byl schválen vládou ČR usnesením č. 1010 ze dne 20. října 2004. Zároveň jsou v něm zohledněny i požadavky formulované v dokumentech schválených vládou ČR, a to usnesením vlády č. 513 ze dne 26. května 2004 k přístupu ČR k materiálu "Investovat do výzkumu: Akční plán pro Evropu" a k dalším dokumentům EU pro oblast výzkumu a vývoje a usnesením vlády č. 644 ze dne 23. června 2004 k hodnocení výzkumu a vývoje a jeho výsledků.

Význam a postavení SÚJB

Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB), který je správním a dozorným orgánem státní správy, byl zřízen zákonem č. 2/1969 Sb., v platném znění, jako ústřední orgán státní správy. Oblast jeho působnosti je vymezena zejména zákonem č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon), v platném znění, zákonem č. 19/1997 Sb., o některých opatřeních souvisejících se zákazem chemických zbraní, v platném znění, a zákonem č. 281/2002 Sb., o některých opatřeních souvisejících se zákazem bakteriologických (biologických) a toxinových zbraní, v platném znění. Za nejvýznamnější úkoly úřadu lze označit zejména zajištění kvalitního a kvalifikovaného výkonu státního dozoru a státní správy vykonávané v oblasti jaderné bezpečnosti, radiační ochrany a kontrolních režimů pro zákaz šíření zbraní hromadného ničení.

SÚJB řídí Státní ústav radiační ochrany (SÚRO), jenž je organizační složkou státu a Státní ústav jaderné, chemické a biologické ochrany (SÚJCHBO), který byl SÚJB zřízen jako příspěvková organizace. Základní funkcí SÚRO je zajištění odborné, metodické, vzdělávací, informační a výzkumné činnosti, související s výkonem státní správy v ochraně před ionizujícím zářením na území ČR. Posláním SÚJCHBO je měření a hodnocení účinků jaderných, chemických a biologických látek na člověka a prostředí, včetně hodnocení stupně ochrany individuálních i kolektivních prostředků ochrany člověka před těmito látkami.

Priority a cíle v rámci NPVaV

SÚJB, jako dozorný a kontrolní orgán státní správy, se naplňování Národního programu VaV zúčastňuje nepřímo, neboť v rámci své působnosti neodpovídá za plnění tématických ani průřezových programů. Lze reálně předpokládat, že tento stav bude zachován i po schválení NPV II. I do budoucna SÚJB předpokládá zadávání spíše krátkodobých až střednědobých projektů, spadajících do kategorie aplikovaného výzkumu. Důraz při uskutečňování priorit bude kladen především na přímou a praktickou aplikovatelnost výsledků VaV tak, aby mohl úřad plnit své úkoly na úrovni odpovídající v každém okamžiku současnému vědnímu poznání a měl zajištěnu dostatečnou nezávislost na subjektech, které jsou předmětem jeho kontrol.

Úkoly VaV v resortu SÚJB lze rozdělit do dvou kategorií:

  • realizace úkolů VaV má pomoci zdokonalit analytické nástroje pro potřeby hodnotící činnosti dozoru - jedná se o VaV ověřovací,

  • výsledky úkolů VaV mají přispět k rozhodování o procesech, které mohou nastat, tzn. VaV označovaný jako průzkumný (např. projekty z oblasti ochrany před účinky ionizujícího záření nebo havarijního plánování).

Prioritami VaV v oblasti působnosti SÚJB jsou:

  • Udržování vysoké úrovně dozorné a správní činnosti

Stále se zvyšující úroveň vědy a techniky klade vyšší nároky i na zajištění kvalitního a kvalifikovaného výkonu státního dozoru a státní správy vykonávané SÚJB v oblasti jaderné bezpečnosti, radiační ochrany a kontrolních režimů pro zákaz šíření zbraní hromadného ničení. Dozorná a kontrolní činnost je činností vysoce odbornou vyžadující úzké sepětí praxe se současně dostupnými vědeckými poznatky. Je proto žádoucí, aby byla zajištěna pro potřeby dozorného orgánu dostatečná vědecko-výzkumná podpora umožňující uplatnit v požadované míře poznatky vědy a techniky ve všech oblastech jeho působnosti, a to jak v rovině institucionální, tak právní.

Program výzkumu a vývoje SÚJB, který byl schválen vládou ČR usnesením č. 1010 ze dne 20. října 2004, je koncipován tak, aby ve všech důležitých oblastech byly v daném čase k dispozici nové účinné hodnotící a posuzovací metody a kontrolní mechanismy.

  • Udržení úrovně výkonu činností srovnatelných na mezinárodní úrovni

Udržování vysoké profesionální úrovně dozorného orgánu je nezbytné nejen z hlediska bezpečnosti a ochrany obyvatel ČR, ale i k získání obecné důvěry nejen v rámci ČR, ale i v zahraničí. Kromě toho je nezbytné reagovat na nové mezinárodní aktivity (zavádění nových standardů, nových mechanismů kontrol) přizpůsobením právních předpisů ČR a činností vykonávaných SÚJB.

  • Udržení kvalitní vědecko-výzkumné základny

Vědecko-výzkumná základna pro realizaci úkolů VaV v jaderné oblasti (včetně radiační ochrany) není v ČR rozsáhlá, o to spíše je třeba zajistit její kvalitní rozvoj. Ačkoli SÚJB zadává úkoly VaV související s výkonem státní správy, nemůže při stanovování priorit odhlédnout od potřeby zajistit kvalitní VaV pracoviště a lidské zdroje pro rozvoj oboru jako takového. Je nezbytné podpořit studium příslušných vědních oborů na vysokých školách, zapojit se do odborné výchovy mladých pracovníků (diplomové práce, stáže, doktorandské práce). Je evidentní, že absence vysoce kvalitní vědecko-výzkumné základny v této oblasti by mohla v budoucnu znemožnit naplňování jedné z priorit NPV II, a to zajištění bezpečné, spolehlivé a ekologické energetiky pro budoucnost.

V souladu s Energetickou koncepcí ČR a Koncepcí nakládání s radioaktivními odpady a vyhořelým palivem, bude dozorný orgán v budoucnu posuzovat nové činnosti spojené s prodlužováním životnosti JE, nové technologie nakládání s vyhořelým palivem, příp. výstavbou nových jaderných zařízení. Spolu s rozvojem nových technologií je nezbytné zajistit rovněž podmínky pro rozvoj potenciálu SÚJB tyto nové technologie posuzovat. Dozorná a kontrolní činnost je činností vysoce odbornou, vyžadující úzké sepětí praxe se současně dostupnými vědeckými poznatky. Je proto žádoucí, aby byla pro potřeby dozorného orgánu zajištěna dostatečná vědecko-výzkumná podpora umožňující uplatnit v požadované míře poznatky vědy a techniky ve všech oblastech jeho působnosti.

  • Hodnocení výzkumu a využití výsledků v praxi

Podle principu optimálního využití veřejných prostředků alokovaných na řešení úkolů VaV v resortu SÚJB bude posíleno hodnocení výsledků VaV a způsob jejich uplatnění při výkonu činnosti úřadu.

Priority VaV resortu SÚJB odpovídají trendům v daných oblastech nastaveným EU, plnění příslušných mezinárodních doporučení formulovaných v dokumentech Mezinárodní agentury pro atomovou energii (MAAE) a Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD/NEA) a dalším požadavkům vyplývajícím ze smluv, jimiž je ČR vázána - Smlouvy o nešíření jaderných zbraní, Úmluvy o jaderné bezpečnosti, Společné úmluvy o bezpečnosti při nakládání s vyhořelým jaderným palivem a při nakládání s radioaktivními odpady, Úmluvy o zákazu chemických zbraní a Úmluvy o zákazu bakteriologických (biologických) a toxinových zbraní a jejich zničení.

Přímá mezinárodní nebo regionální spolupráce SÚJB, jako dozorného orgánu, s jinými dozornými orgány nebo organizacemi na řešení účelově podporovaných projektů VaV (až na menší výjimky) prakticky neexistuje a ani v budoucnu se její rozšíření nepředpokládá. Existuje však poměrně rozsáhlá spolupráce nepřímá, kdy SÚJB spolufinancuje z příslušné kapitoly státního rozpočtu výzkumné práce, které jsou prováděny českými výzkumnými organizacemi zapojenými do mezinárodní a regionální spolupráce, jejíž výsledky pak pozitivně přispívají k řešení projektů v programu výzkumu a vývoje realizovaného SÚJB.

Hodnocení VaV

Hodnocení úkolů VaV je v SÚJB prováděno na všech úrovních jejich realizace, tzn. od jejich zadání až po hodnocení výstupů řešení jednotlivých projektů. V souladu s NPVaV a metodikou hodnocení schválenou usnesením vlády ČR č. 644 ze dne 23. června 2004 základními kritérii jsou: hodnocení za použití více hledisek, prokazatelná odborná kompetentnost řešitelů, konkrétnost, transparentnost, nezávislost a objektivita.

Při hodnocení klade SÚJB důraz jak na originalitu výsledků, tak na jejich aplikační přínos a efektivitu vynaložených prostředků.

Ke zkvalitnění hodnocení výsledků VaV budou zpracovávány a vedením SÚJB posuzovány zprávy o využití výsledků projektů průběžně po dokončení realizace jednotlivých projektů.

  • Hodnocení programů a projektů účelového VaV

V souladu se střednědobou koncepcí VaV resortu SÚJB z roku 2002 jsou v rámci resortu realizovány dva programy VaV "Výzkum bezpečnosti jaderných zařízení a radiační ochrany pro potřeby dozorného orgánu" (do roku 2005) a "Výzkum pro potřeby dozorného orgánu v oblasti kontroly dodržování zákazu nakládání s chemickými a biologickými zbraněmi" (do roku 2007). Dne 20. října 2004 schválila vláda ČR usnesením č. 1010 program VaV SÚJB na léta 2006-2014 "Výzkum a vývoj pro potřeby Státního úřadu pro jadernou bezpečnost jako orgánu státního dozoru a státní správy v oblastech jaderné bezpečnosti, radiační ochrany a kontroly dodržování zákazu nakládání s chemickými a biologickými zbraněmi" (na období 2006-2014).

Návrhy jednotlivých projektů SÚJB v rámci schválených programů vychází z potřeb odborných útvarů úřadu, resp. dalších povinností vyplývajících pro SÚJB, např. z mezinárodních závazků ČR. V minulosti se jednalo např. o tzv. Melkský protokol uzavřený mezi představiteli ČR a Rakouska.

Předložené návrhy projektů jsou posuzovány poradou vedení SÚJB. Konečné rozhodnutí o přijetí návrhu na řešení projektu a poskytnutí finančních prostředků schvaluje předsedkyně úřadu.

Schválený návrh projektu se vyhlašuje ve veřejné soutěži podle platných předpisů. V další fázi následuje výběrové řízení návrhů potenciálních řešitelů a jejich vyhodnocení Odborným poradním orgánem předsedkyně SÚJB pro VaV (OPO). OPO se rovněž vyjadřuje k návrhům na ukončení projektů a změnám oproti smluvně stanoveným podmínkám řešení. Na řešení projektů doporučených OPO a schválených předsedkyní úřadu jsou následně uzavírány smlouvy o podmínkách poskytnutí a využití finančních prostředků ze státního rozpočtu ČR na podporu VaV formou účelové dotace. Při jejím zpracování je důraz kladen zejména na přesnou formulaci věcné náplně řešení projektu, její rozpracování do etap s termíny jejich plnění, definici cílů a realizační výstup etapy. Průběh řešení je pravidelně (zpravidla dvakrát ročně) kontrolován na smluvně dohodnutých kontrolních dnech za účasti odpovědných zástupců obou stran - poskytovatele i příjemce. O průběhu řešení je na kontrolním dni vypracován zápis, který slouží jako podklad pro hodnocení průběhu řešení projektu.

Zpráva o stavu řešení projektů VaV je poradami vedení SÚJB projednávána nejméně dvakrát za rok.

  • Hodnocení výzkumných záměrů resortu SÚJB

V resortu SÚJB je výzkum prováděn ve dvou výzkumných ústavech - SÚRO, který je organizační složkou státu a plně financovaný z rozpočtu SÚJB - a SÚJCHBO, který je příspěvkovou organizací. Podle § 4 odst. 3 písm. f) zákona č. 130/2002 Sb., institucionální podpora na řešení výzkumného záměru pro SÚRO může být poskytnuta pouze MŠMT, pro SÚJCHBO je poskytovatelem institucionální podpory podle § 4 odst. 3 písm. a) téhož zákona SÚJB.

Do změny právní úpravy definující příspěvkové organizace hodnotí SÚJB v souladu se zákonem č. 130/2002 Sb., a nařízením vlády č. 462/2002 Sb., institucionální výzkum SÚJCHBO. Za tím účelem ustavuje hodnotící komisi.

  • Hodnocení výzkumných organizací, výzkumných pracovišť a výzkumných pracovníků

V resortu SÚJB pracují dva ústavy, které se zabývají částí své kapacity VaV činností v oblastech spadajících do působnosti SÚJB. Je především vlastní záležitostí těchto institucí provádět hodnocení výzkumných pracovníků a zavést účinná opatřená, která by umožnila zlepšit věkovou strukturu pracovníků a jejich motivaci.

Využití výsledků VaV v praxi

Charakter úkolů VaV zadávaných SÚJB je ve srovnání s ostatními výzkumnými směry značně specifický a je dán posláním úřadu. Výsledky VaV, u nichž je ve většině případů SÚJB hlavním uživatelem, jsou úřadem využívány při dozorné a kontrolní činnosti, v rámci správního řízení a tvorbě nové legislativy, a to ve všech oblastech působnosti.

SÚJB přijme případná další opatření pro zkvalitnění hodnocení využívání výsledků VaV v praxi úřadu.

Opatření k zabezpečení systému priorit SÚJB

K zabezpečení priorit formulovaných v předkládané koncepci je nezbytné zajistit potřebné finanční zdroje. Vzhledem k tomu, že resortní programy VaV jsou zaměřeny na potřeby SÚJB, jako kontrolního a dozorného orgánu státní správy, a jsou tudíž hrazeny z větší části ze státního rozpočtu, bude vždy záviset zajištění priorit na možnostech státního rozpočtu. Vnitřními opatřeními úřad zajistí důsledné hodnocení efektivity vynakládaných prostředků a jejich alokaci podle priorit vyhlašovaných projektů. Postup hodnocení je uveden v části "Hodnocení VaV".

Tématické priority jsou při realizaci VaV resortu SÚJB respektovány již v průběhu přípravy návrhů projektů a jejich stanovení je posuzováno zejména poradami vedení a schvalováno předsedkyní SÚJB. V některých případech, kdy se objeví naléhavá potřeba řešení výzkumného projektu (např. v souvislosti s přijatým mezinárodním závazkem ČR, jako byl Protokol z Melku, který se vztahoval k problematice jaderné bezpečnosti JE Temelín), dojde dodatečně k přehodnocení priorit a mohou být zařazeny další úkoly nebo může SÚJB požádat o dodatečné zvýšení finančních prostředků.

Resortní programy účelového VaV v dalším období

V říjnu 2004 schválila vláda ČR svým usnesením č. 1010 program "Výzkum a vývoj pro potřeby Státního úřadu pro jadernou bezpečnost jako orgánu státního dozoru a státní správy v oblastech jaderné bezpečnosti, radiační ochrany a kontroly dodržování zákazu nakládání s chemickými a biologickými zbraněmi" (dále jen "Program"), který SÚJB předložil vládě ČR v souladu s ustanovením § 5 odst. 2 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře VaV. V rámci programu zadává na základě zákona č. 130/2002 Sb., § 2 odst. 2 písm. e) SÚJB veřejné zakázky podle zákona č. 40/2004 Sb., přičemž neaplikuje ustanovení § 6 odst. 1 tohoto zákona a za veřejnou zakázku je považována (podle RVV) i zakázka, jejíž cena je nižší než 2 mil. Kč.

Při realizaci programu bude uplatňován princip projektového řízení. Použití tohoto principu předpokládá, že na každý ze stanovených cílů programu jsou zpracovávány projekty s konkrétními termíny, výstupy, náklady a způsobem kontroly a hodnocení a je průběžně kontrolováno jejich plnění. Po stránce obsahové, koncepce programu vychází jednak ze stávajících potřeb SÚJB, jednak dále respektuje vývoj, jak v oblasti technické, tak i organizační.

Základním cílem programu je získat poznatky, objektivní podklady a nástroje pro koncepční, metodickou, rozhodovací a dozornou činnost a výkon státní správy zajišťované SÚJB tak, aby mohly být tyto činnosti vykonávány na vysoké odborné úrovni a odpovídaly aktuálnímu stavu poznání. Tématicky program zahrnuje oblast jaderné bezpečnosti jaderných zařízení, radiační ochrany (včetně havarijní připravenosti) a kontroly nešíření zbraní hromadného ničení.

Resortní program institucionálního VaV v dalším období

Pro následující období předložil SÚRO v souladu s § 4 odst. 3 písm. f) zákona č. 130/2002 Sb., žádost o poskytnutí institucionální podpory pro realizaci výzkumného záměru "Dlouhodobý výzkum složek expozice obyvatelstva a pracovníků ČR zdrojům ionizujícího záření v oblasti přírodního, umělého i lékařského ozáření za normální i havarijní situace". Návrh předpokládá zahájení řešení v roce 2005 a jeho dokončení v roce 2010. Tento výzkumný záměr je cíleně zaměřen, jako základní výzkumná podpora SÚJB při výkonu státního dozoru a státní správy v ochraně před ionizujícím zářením, na území ČR vyplývající ze zákona č. 18/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 307/2002 Sb., o radiační ochraně, vyhlášky č. 319/2002 Sb., o funkci a organizaci celostátní radiační monitorovací sítě a vládních usnesení o Radonovém programu ČR a dalších úkolů vyplývajících z požadavků legislativy EU.

Příspěvková organizace SÚJCHBO zahájila v roce 2004 řešení dvou nových výzkumných záměrů:

  • Studium materiálových a lidských faktorů pro ochranu osob před chemickými a biologickými látkami včetně jejich detekce a identifikace a

  • Studium vybraných expozičních cest u přírodní radioaktivity.

Předpokládaný termín dokončení je rok 2008.

Financování VaV v resortu SÚJB, střednědobý výhled

Tyto údaje (uvedené v tis. Kč) jsou určeny pouze pro orientaci např. pro jednání na RVV o státním rozpočtu; v podkladech určených např. k realizaci veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji nebudou uváděny.

Rok

Účelová podpora

Institucionální

Celkem

2005

33 050

17 950

51 000

2006

33 090

19 240

52 330

2007

33 900

19 200

53 100

2008

29 000

19 200

48 200

2009

29 500 (výhled)

2010

30 000

2011

30 500

2012

31 000

2013

31 500

2014

32 000

Pozn.: Skokový nárůst účelových prostředků mezi roky 2007 a 2008 je způsoben souběhem stávajících výzkumných programů SÚJB a Programu navrhovaného pro další období.

Institucionální podpora může být SÚJB poskytnuta na realizaci výzkumného záměru SÚJCHBO. Institucionální podpora druhé výzkumné organizace resortu SÚJB, tj. SÚRO, může být poskytnuta v souladu se zákonem č. 130/2002 Sb., pouze MŠMT. Práva a povinnosti poskytovatele a uchazečů jsou vymezena zákonem č. 130/2002 Sb., a navazujícími nařízeními vlády č. 267/2002 Sb., a č. 462/2002 Sb., ve znění nařízení vlády č. 28/2003 Sb.

Účelová podpora je poskytována z kapitoly SÚJB z prostředků schválených na výzkum a vývoj. Podmínky financování se řídí zákonem č. 130/2002 Sb., zákonem č. 40/2004 Sb., a nařízením vlády č. 461/2002 Sb. Předpokládané výdaje z účelových prostředků výzkumu a vývoje jsou v souladu s plánem střednědobého financování výzkumu a vývoje SÚJB na léta 2006 až 2007 a budou ze strany SÚJB nárokovány tak, aby byly vždy v plném souladu s návrhem Rady pro výzkum a vývoj, která předkládá vládě návrh rozpočtu.

Struktura systému resortního výzkumu a klíčová pracoviště

Účelová i institucionální podpora úkolů VaV je SÚJB směrována do oblasti jaderné bezpečnosti, radiační ochrany a kontroly nešíření a zákazu zbraní hromadného ničení. Většina úkolů spadajících do jaderné oblasti je řešena především v rámci programů účelového VaV. Vzhledem ke specifičnosti tohoto oboru je klíčovým vědecko-výzkumným pracovištěm ÚJV Řež, a.s., který je největší multidisciplinární českou výzkumnou organizací v oblasti mírového využívání jaderné energie disponující mnoha erudovanými špičkovými odborníky a mnoha výzkumnými kolektivy. Je rovněž uznávaným partnerem předních evropských výzkumných organizací.

Resortní program institucionálního výzkumu je zajišťován dvěma pracovišti resortu SÚJB - Státním ústavem radiační ochrany, jenž je organizační složkou státu, a Státním ústavem jaderné, chemické a biologické ochrany, který byl zřízen jako příspěvková organizace.

SÚRO poskytuje odbornou podporu SÚJB při výkonu státního dozoru a státní správy v oblasti ochrany před ionizujícím zářením. Za tím účelem zajišťuje zejména:

  • výzkum v oblasti měřících metod pro stanovení nízkých aktivit radionuklidů ve složkách životního prostředí, biologických materiálech a v populaci,

  • výzkum v oblasti expresních metodik k zabezpečení havarijní připravenosti radiační monitorovací sítě ČR,

  • výzkum v oblasti stanovení dávek obyvatelstvu z umělých radionuklidů v souvislosti s jadernými zařízeními a dalšími zdroji,

  • výzkum v oblasti vnitřní kontaminace osob,

  • výzkum v oblasti ozáření obyvatelstva z přírodních zdrojů,

  • výzkum v oblasti hodnocení radiační zátěže obyvatelstva a pracovníků při lékařském ozáření,

  • výzkum v oblasti sledování biologických účinků ionizujícího záření, zejména kvalitativního vztahu dávka - účinek na základě epidemiologických studií a mikrodozimetrie.

S tímto výzkumným programem je SÚRO jediným vědecko-výzkumným pracovištěm v ČR. Je proto nezbytné, v souladu s prioritou formulovanou v části "Priority a cíle v rámci NPVaV", zajišťovat rozvoj ústavu tak, aby i v budoucnu mohl poskytovat kvalitní výstupy řešení úkolů VaV. SÚJB podpoří zapojení SÚRO do mezinárodní VaV spolupráce v dané oblasti.

SÚJCHBO poskytuje podporu činnostem SÚJB zejména v oblasti uplatňování režimů kontroly nad nešířením chemických, bakteriologických a toxinových zbraní. Ústav řeší úkoly VaV spojené s:

  • měřením a sběrem dat v oblasti hodnocení účinků jaderných, chemických a biologických látek na člověka a prostředí,

  • úkoly SÚJB uloženými v rámci ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR,

  • měřením a hodnocením stupně ochrany individuálních i kolektivních prostředků ochrany člověka před jadernými, chemickými a biologickými látkami; provádí vývoj nových metod zkoušení v reálných i modelových podmínkách,

  • plněním radonového programu.

Morálka a etika

Zvyšování obecné etické úrovně probíhá relativně pomalu. Je to dáno tím, že jen málo etických principů a postupů lze přímo převést do formy právních předpisů. Nicméně, k podstatnému zlepšení etického chování a morálky právě přispívá dobrá legislativa, tj. dobré zákony, prováděcí vyhlášky a jejich dodržování. Dobré právní prostředí, jasně definované povinnosti, postupy a požadavky, příp. omezení, to vše působí proti korupci, zvyšuje pracovní morálku a etiku práce.

Koncepce naší práce v oblasti VaV pro další období je, ve smyslu výše uvedeného, i nadále dodržovat stanovené podmínky, korektně vyhlašovat a objektivně hodnotit veřejné soutěže a výběrová řízení. Objektivita, nezávislost, nepodjatost, transparentnost a vysoká odbornost členů poradních orgánů pro výzkum a vývoj, to vše zabraňuje korupci, zlepšuje pracovní morálku a etické chování pracovníků SÚJB.

SÚJB doporučí SÚRO a SÚJCHBO vydání etických kodexů pro pracovníky VaV.

Odborná i laická veřejnost bude informována o realizaci projektů VaV vyhlášených SÚJB a financovaných z veřejných prostředků v odborném časopise a na internetové stránce SÚJB.

Infrastruktura VaV

SÚJB bude i nadále plnit povinnost poskytovat údaje do informačního systému VaV. Bude dodržován princip otevřeného přístupu k vědeckotechnickým údajům a informacím, vzniklých z veřejných prostředků. Systém podávání informací bude rozvíjen jako součást infrastruktury VaV v souladu s potřebami celé státní správy, aby mohl být postupně plně harmonizován se standardy EU. Bude v nejširším rozsahu podporováno zabezpečování informačních fondů a jejich využívání k šíření a aplikaci výsledků VaV.