Oddělení monitorování a krizového řízení

Oddělení monitorování a krizového řízení (OMKŘ) je odborný útvar řízený vedoucím oddělení, který je přímo podřízen ředitelce sekce radiační ochrany. OMKŘ zajišťuje plnění úkolů úřadu pro potřeby krizového řízení ČR a zvládání radiačních mimořádných událostí a kontrolní a správní činnosti v oblasti zvládání radiačních mimořádných událostí držitelů povolení podle zákona č. 263/2016 Sb.

Oddělení monitorování a krizového řízení:

  • plní funkci pracoviště krizového řízení úřadu a styčného místa ČR,
  • organizačně a metodicky zajišťuje činnost pracoviště krizového řízení úřadu a zodpovídá za nakládání s dokumenty označovanými „zvláštní skutečnosti“ podle zákona č. 240/2000 Sb.,
  • technicky a organizačně zajišťuje nepřetržitou provozuschopnost pracoviště pro příjem informací o vzniku mimořádných událostí a jejich vyhlášení podle z. 263/2016 Sb., pracoviště krizového řízení podle z. 240/2000 Sb., a pracoviště pro příjem informace o nálezech nebo důvodných podezření z nálezů chemických a biologických zbraní ve znění příslušných zákonů,
  • zajišťuje realizaci a aktualizaci krizového plánu,
  • zpracovává postupy pro činnost členů Krizového štábu SÚJB,
  • organizačně zajišťuje činnost Krizového štábu,
  • připravuje, koordinuje a vyhodnocuje havarijní cvičení SÚJB
  • posuzuje v určeném rozsahu části bezpečnostní dokumentace jaderných zařízení a pracovišť IV. kategorie z hlediska zajištění zvládání radiační mimořádné události vnitřní havarijní plány a další dokumentaci k zvládání radiační mimořádné události (podle vyhlášky č. 359/2016 Sb.) jaderných zařízení, pracovišť IV. a vybraných pracovišť III. kategorie,
  • kontroluje zajištění zvládání radiační mimořádné události JZ, pracovišť IV. a vybraných pracovišť III. kategorie a vyhodnocuje výsledky kontrolní činnosti; podílí se na kontrolní činnosti ostatních pracovišť se zdroji ionizujícího záření z hlediska zajištění zvládání radiační mimořádné události,
  • provádí hodnocení v souladu s vyhláškou č. 359/2016 Sb. SÚJB předávaných plánů prověřování připravenosti k odezvě a hodnocení provedených nácviků a havarijních cvičení jaderných zařízení, pracovišť IV. a vybraných pracovišť III. kategorie.

Zvládání radiační mimořádné události

Zvládání radiační mimořádné události je systém postupů a opatření k zajištění analýzy a hodnocení radiační mimořádné události včetně dopadů, připravenosti k odezvě na radiační mimořádnou událost, odezvy na radiační mimořádnou událost a nápravy stavu po radiační havárii.

OMKŘ z hlediska zvládání radiační mimořádné události zajišťuje zejména následující činnosti:

  • schvalování vnitřních havarijních plánů jaderných zařízení, pracovišť IV. a vybraných pracovišť III. kategorie,

  • kontrolování havarijní připravenosti jaderných zařízení pracovišť IV. a vybraných pracovišť III. kategorie a vyhodnocuje výsledky kontrolní činnosti; podílí se na kontrolní činnosti ostatních pracovišť se zdroji ionizujícího záření z hlediska zajištění havarijní připravenosti,

  • nepřetržitou provozuschopnost pracoviště pro příjem informací o vzniku mimořádných událostí a jejich vyhlášení,

  • příjem a distribuci protokolů o vyhlášení mimořádné události v oblasti své kompetence i jejich hodnocení,

  • řízení činnosti celostátní radiační monitorovací sítě za obvyklé radiační situace a mezinárodní výměna příslušných dat; aktuální radiační situace: http://www.sujb.cz/monras/aplikace/monras_cz.html

Krizové řízení

Krizové řízení je souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik, plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s řešením krizové situace.

OMKŘ pro potřeby krizového řízení zajišťuje zejména následující činnosti:

  • nepřetržitou provozuschopnost pracoviště krizového řízení Úřadu a zodpovídá za nakládání s dokumenty označované "zvláštní skutečnosti",

  • zpracovává krizový plán Úřadu,

  • organizace činnosti Krizového štábu SÚJB a příslušná technická podpora

Monitorování radiační situace

Oddělení monitorování a krizového řízení v oblasti monitorování radiační situace:

  • koordinuje činnost radiační monitorovací sítě České republiky, včetně zabezpečení mezinárodní výměny dat o radiační situaci,
  • v rámci řízení monitorování radiační situace při vzniku nehodové expoziční situace zahajuje havarijní monitorování,
  • podílí se na tvorbě výroční zprávy o monitorování radiační situace na území České republiky,
  • zpracovává národní program monitorování,
  • ve spolupráci s dalšími pracovníky SÚJB administruje databázi Monitorování radiační situace (MonRaS)

OMKŘ dále zajišťuje

  1. činnost související s řešením následujících projektů vědy a výzkumu

    • vývoj a zavedení pokročilých systémů pro modelování šíření radionuklidů v životním prostředí,

    • vývoj zdrojových členů jaderných elektráren pro potřeby Krizového štábu SÚJB,

    • vývoj programového vybavení pro hodnocení radiologických důsledků vážných havárií a

  2. nepřetržitou provozuschopnost pracoviště krizového řízení a pracoviště pro příjem informací o nálezech nebo důvodných podezření z nálezů chemických a biologických zbraní ve znění příslušných zákonů.

V uvedených oblastech činnosti OMKŘ spolupracuje s příslušnými sekcemi a odbory úřadu, a to podle náplně a rozsahu jejich působnosti.